Skip to main content

Fakta Kalori Daging Ayam Yang Kita Perlu Tahu

Fakta Kalori Isi Atau Isi Ayam Yang Kita Perlu Tahu. Kalau makan ayam, bahagian mana yang anda lebih suka? Dada, peha atau kepak? Kalau suka bahagian dada, ada banyak isi. Hampir keseluruhan daging. Kalau peha, pun sedap. Ada daging dan juga tulang yang boleh diratah. 

Kalau saya suka bahagian peha. Entah, rasanya lebih sedap, dan boleh makan sambil pegang tulang hujung dia tu.. Rindu pulak nakk makan peha ayam KFC.

Fakta Kalori Isi Ayam Yang Kita Perlu Tahu


Fakta Kalori Daging Ayam Yang Kita Perlu Tahu

Kita semua suka makan ayam. Samada yang bergoreng, masak kukus, panggang, gulai dan sebagainya.. semua orang suka. Paling suka adalah ayam goreng KFC.. hehe

Marilah kita teliti dan tengok fakta kalori isi ayam pada setiap bahagian.

1. Dada Ayam - 114 kalori, 21 gm protein, 3 gram lemak

2. Bawah Peha - 161 kalori, 19 gm protein, 9 gm lemak

3. Paha Atas - 119 kalori, 30 gm protein, 4 gm lemak

4. Kepak @ sayap - 222 kalori, 18 gm protein, 16 gm lemak

Dah baca perbandingannya? Bahagian isi ayam mana satu yang paling baik dan sihat? Tentulah dada ayam paling terbaik. Rendah lemak dan kalori walau tak berapa enak bila dikunyah. Sebab tak ada lelemak kan? Tak ada kulit kan? Kalau ada kulit pun sebab terselit sikit je.. hehe

So, untuk hidup lebih sihat. Jom kita pilih bahagian isi ayam yang betul. 

Tetapi sesekali kalau nak makan kepak ayam atau peha ayam, boleh je. Tapi pertambahan lemak dan kalori tanggunglah sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF . Masuk hari kedua. Saya ulangi lagi supaya ramai tahu apa itu IF. Intermittent Fasting adalah kaedah berpuasa dalam tempoh tertentu demi untuk tujuan diet. Senang cerita puasa dalam tempoh yang agak panjang untuk kurus. Contohnya biasa orang buat 18/6 atau 20/4. Bermakna puasa 18 jam dan baki 6 jam pula makan macam biasa. Dan begitulah seterusnya. Jumlah bersamaan 24 jam. Ada yang salah faham, sewaktu tempoh berpuasa kita langsung tak boleh makan. Silap tu.. sebenarnya kita masih boleh minum air masak dan ambil oat sebagai ganti nasi. Strategi pemilihan makanan pula adalah mengikut standard 50:30:20 (Karbo:Protein:Lemak). Hertonnye Linggom, melalui akaun Facebook miliknya telah berkongsi pengalaman diet jenis IF sehingga mampu hilangkan 6kg dalam masa seminggu. Anda boleh baca di FBnya. Jadual IF  Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF Hari ini, 4 Januari 2019. Masih Kuatkan hati lakukan IF. Hari kedua saya belum timbang.

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat umur.  Biasanya, makin rendah tekanan darah, maka makin sihat pula tubuh anda. Namun jangan pula terlalu rendah kerana boleh membuatkan anda terkena hipotensi atau tekanan darah rendah. Bila umur menjangkau 40 an ke atas, awasi tahap kesihatan anda terutamanya tekanan darah, gula dalam tubuh dan juga denyutan jantung. Inilah penyakit 3 serangkai yang sering menyerang mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi berwaspadalah. Namun begitu, bukanlah bermakna golongan umur bawah 40 an tidak terkena penyakit 3 serangkai ini tetapi jumlahnya tidaklah begitu ramai berbanding mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi, makanlah dengan sihat, iaitu perhatikan jumlah makanan yang diambil dan dipadankan dengan amalan hidup yang sihat. Okay..  Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur Umumnya, orang dewasa dengan keadaan tubuh sihat memiliki tekanan darah normal di bawah atau setara 120/80 mm Hg. Angka 120 menunjukkan tingkat tekanan ke

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus. Dalam info sihat kali ini, kami akan share tentang jenia makanan karbohidrat yang buat cepat kurus. Makan dalam jumlah yang betul, anda akan cepat kurus tanpa rasa lapar pun.. Terdapat 2 jenis karbohidrat utama, iaitu ringkas dan kompleks. 1. Karbohidrat Ringkas Merujuk kepada gula ringkas yang terdapat di dalam kek, gula-gula, biskut, makanan diproses, atau air bersoda. Gula putih, dijuga dianggap sebagai kabohidrat ringkas. Gula ringkas boleh didapati di dalam susu, buah-buahan dan sayur-sayuran. Gula ringkas mudah menyerap ke dalam darah. Gula ringkas menyebabkan insulin lebih cepat meningkat. Dari masa ke semasa, disebabkan tekanan yang lebih kepada pankreas boleh membawa kepada penyakit kencing manis yang juga membawa masalah seperti kegemukkan, masalah jantung, kekangan tangan dan kaki(boleh membawa kepada pemotongan), dan juga masalah penglihatan yang kabur. 2. Karbohidrat Kompleks Karbohidrat kompleks mengambil lebih