Skip to main content

Tanda-Tanda Berat Badan Dah Naik

Tanda-Tanda Berat Badan Dah Naik. Bila berat badan dah naik, apa yang anda lakukan? Anda panik ke? Atau biarkan je, sebab memang nak berat badan naik. Haha..

Macam mana nak tahu berat badan dah naik? Apakah tanda-tandanya? Jam tengok apa yang saya kongsikan kat bawah. Khas untuk pembaca blog Info Sihat Online.. ok

Tanda-Tanda Badan Kita Dah Naik


Haaa.. nilah 8 tanda berat badan dah naik. Hmmm.. seram tu.

Tanda-Tanda Badan Kita Dah Naik
1. Baju dan seluar dah mula ketat. Semua dah tak muat. Mulalah kena keluarkan bajet lain untuk beli pakaian baru. Aduiii.. stressnya!

2. Kena tahan nafas supaya perut tak ketara terlalu besar. Dah lah kena tahan nafas.. kemudian pergerakan dah mudah mengah.

3. Orang panggil kau macam "mak cik" - iyalah.. pakai baju semua kena extra large.. dan tak sesuai dengan umur disebabkan badan dah semakin besar...

4. Kerap mengunyah

5. Leher makin nampak pendek atau orang panggil double chin

6. Pipi pau dan tembam tak terkata.

7. Kuat sentap atau terasa bab badan

8. Peha semakin selambak. Besar sampai pakai jeans dah tak muat masuk. Haaha..

Cukup tak 8 tanda tu? Ada nak tambah? Nampak kelakar tanda-tanda di atas tetapi itulah kenyataannya. So, sekarang siapa yang patut dipersalahkan. Adakah makanan yang sedap-sedap? Atau kita yang pantang nampak makanan?

Berhati-hatilah dengan selera. Ada benda yang kita kena control dengan diri kita sendiri. Badan dah semakin berat dan besar. Berbuatlah sesuatu agar berat badan terkawal sesuai dengan tinggi anda.

Comments

Post a Comment

Please comment with courtesy..

Popular posts from this blog

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF . Masuk hari kedua. Saya ulangi lagi supaya ramai tahu apa itu IF. Intermittent Fasting adalah kaedah berpuasa dalam tempoh tertentu demi untuk tujuan diet. Senang cerita puasa dalam tempoh yang agak panjang untuk kurus. Contohnya biasa orang buat 18/6 atau 20/4. Bermakna puasa 18 jam dan baki 6 jam pula makan macam biasa. Dan begitulah seterusnya. Jumlah bersamaan 24 jam. Ada yang salah faham, sewaktu tempoh berpuasa kita langsung tak boleh makan. Silap tu.. sebenarnya kita masih boleh minum air masak dan ambil oat sebagai ganti nasi. Strategi pemilihan makanan pula adalah mengikut standard 50:30:20 (Karbo:Protein:Lemak). Hertonnye Linggom, melalui akaun Facebook miliknya telah berkongsi pengalaman diet jenis IF sehingga mampu hilangkan 6kg dalam masa seminggu. Anda boleh baca di FBnya. Jadual IF  Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF Hari ini, 4 Januari 2019. Masih Kuatkan hati lakukan IF. Hari kedua saya belum timbang.

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat umur.  Biasanya, makin rendah tekanan darah, maka makin sihat pula tubuh anda. Namun jangan pula terlalu rendah kerana boleh membuatkan anda terkena hipotensi atau tekanan darah rendah. Bila umur menjangkau 40 an ke atas, awasi tahap kesihatan anda terutamanya tekanan darah, gula dalam tubuh dan juga denyutan jantung. Inilah penyakit 3 serangkai yang sering menyerang mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi berwaspadalah. Namun begitu, bukanlah bermakna golongan umur bawah 40 an tidak terkena penyakit 3 serangkai ini tetapi jumlahnya tidaklah begitu ramai berbanding mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi, makanlah dengan sihat, iaitu perhatikan jumlah makanan yang diambil dan dipadankan dengan amalan hidup yang sihat. Okay..  Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur Umumnya, orang dewasa dengan keadaan tubuh sihat memiliki tekanan darah normal di bawah atau setara 120/80 mm Hg. Angka 120 menunjukkan tingkat tekanan ke

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus. Dalam info sihat kali ini, kami akan share tentang jenia makanan karbohidrat yang buat cepat kurus. Makan dalam jumlah yang betul, anda akan cepat kurus tanpa rasa lapar pun.. Terdapat 2 jenis karbohidrat utama, iaitu ringkas dan kompleks. 1. Karbohidrat Ringkas Merujuk kepada gula ringkas yang terdapat di dalam kek, gula-gula, biskut, makanan diproses, atau air bersoda. Gula putih, dijuga dianggap sebagai kabohidrat ringkas. Gula ringkas boleh didapati di dalam susu, buah-buahan dan sayur-sayuran. Gula ringkas mudah menyerap ke dalam darah. Gula ringkas menyebabkan insulin lebih cepat meningkat. Dari masa ke semasa, disebabkan tekanan yang lebih kepada pankreas boleh membawa kepada penyakit kencing manis yang juga membawa masalah seperti kegemukkan, masalah jantung, kekangan tangan dan kaki(boleh membawa kepada pemotongan), dan juga masalah penglihatan yang kabur. 2. Karbohidrat Kompleks Karbohidrat kompleks mengambil lebih