Skip to main content

Kenapa Rambut Selalu Gugur? Apakah Cara Merawatnya?

Kenapa Rambut Selalu Gugur Dan Cara Merawatnya Yang Mudah. Rambut adalah mahkota wanita. Rambut yang cantik pasti meningkatkan keyakinan diri dan yang penting kesihatan diri terpelihara. Rambut yang cantik juga menjadikan kita sentiasa nampak tenang, tak lah serabai kusut masai. Hihi.. namun tak semua orang berpeluang mendapatkan penampilan rambut yang sempurna. Kadang-kadang rambut berselirat, bercabang di hujung, rambut tak sihat dan selalu mengalami masalah rambut gugur.

Bagi anda yang mengalami rambut gugur, apakah puncanya? Adakah silap guna syampu rambut atau kerjaya kita di bawah terik matahari yang menyebabkan rambut gugur?

Baiklah. Saya ada terbaca dalam sebuah majalah mengenai punca rambut gugur.

Kenapa Rambut Selalu Gugur?


Kenapa Rambut Selalu Gugur? Apakah Cara Merawatnya?

Rambut gugur boleh di sebabkan perkara-perkara berikut:

1. Paras vitamin A terlalu tinggi
2. Melakukan pembedahan, sebab sakit
3. Silap mengambil supplement
4. Kekurangan zat besi pada tubuh
5. Tahap estrogan rendah
6. Melahirkan anak
7. Stress atau tekanan emosi

Cara Merawat Rambut Gugur Yang Sesuai Untuk Semua Peringkat Umur


Kenapa Rambut Selalu Gugur Dan Cara Merawatnya Yang Mudah
So, bagaimana cara merawat rambut yang gugur setiap hari. Bila sikat je, mesti ada rambut yang gugur. Apa yang patut anda lakukan bila menghadapi masalah rambut gugur yang kerap?


Jangan Basuh Rambut Dengan Kerap


Basuh rambut selang 4 hingga 7 hari sekali kerana mencuci dengan kerap akan buat keadaan kepala dan rambut jadi terjejas di mana syampu akan menarik keluar minyak semula jadi yang dihasilkan kulit kepala. Ingat! Syampu pada bahagian kulit kepala sahaja tahu? Elak menggosok syampu pada helaian rambut.

Sikat rambut Dengan Lembut

Kalau dah tau rambut senang gugur, jangan sikat rambut. Kalau nak sikat rambut pastikan jangan merentap rambut terlalu kuat. Lakukan perlahan-lahan.

Cara menyikat: Genggam sebahagian rambut lalu pegang di bahagian tengahnya dan sikat penghujungnya dulu, barulah kemudian sikat dari bahagian kulit kepala ke bahagian tengah.

Guna Sikat Bergigi Jarang


Cuba cari sikat yang bergigi jarang. Dengan cara itu, ia tidak akan menarik rambut sepenuhnya seperti mana sikat normal. 


Hilangkan Kusut Rambut Sebelum Syampu


Sebelum membasuh rambut, pastikan ia disikat terlebih dulu supaya kekusutan pada rambut menjadi rapi. Jika anda menyampu rambut semasa ia kusut, risiko untuk lebih banyak rambut gugur adalah tinggi.


Tocang Rambut Sebelum Tidur


Sebelum tidur, tocangkan rambut dan tarik penghujungnya ke tepi leher. Cara ini dapat mengelak rambut gugur banyak dan rambut tak kusut langsung lepas bangun tidur. 

Minum Banyak Air Putih 


Minum 4 hingga 8 gelas sehari akan menyalur kelembapan pada rambut malah menggalakkan rambut supaya lekas tumbuh! 

Makan Makanan Tinggi Protein


Ikan, kekacang seperti soya dan daging adalah sumber makanan yang tinggi protein. Ini kerana kebanyakan makanan yang mengandungi protein turut ditemani faedah B-12 yang baik untuk kekuatan dan pertumbuhan rambut!

Berhenti Gunakan Haba Pada Rambut


Elak keringkan rambut guna mesin pengering rambut. Haba panas akan buat akar rambut lemah dan boleh mematahkan rambut. Biar sahaja rambut kering dengan udara.

Berhenti Warnakan Rambut


Pewarna rambut tentunya mengandungi bahan kimia di mana ia kemudian menyerap ke dalam helaian rambut sehingga ke akar. Lebih-lebih lagi kalau anda mahu menukar warna rambut, ketika itu tukang rambut akan menggunakan sejenis kimia penanggal untuk proses ‘bleaching’.

Pakai Minyak Kuatkan Rambut


Gunakan minyak natural seperti minyak argan atau kelapa untuk disapu pada kulit kepala mahupun keseluruhan helaian rambut. Tak perlu banyak, cukup sekadar lima hingga tujuh titik minyak untuk disapu rata ke seluruh bahagian kepala.


Jangan Ikat Terlalu Ketat


Gunakan getah lembut seperti getah yang diperbuat dari fabrik baldu. Harus diingatkan juga, sanggul tersebut jangan diikat terlalu kuat, jarakan sedikit ikatan getah dengan kulit kepala supaya ikatan tersebut tidak akan menarik bahagian akar rambut sehingga membuatkannya lemah.

Semoga perkongsian tentang cara-cara merawat rambut gugur dan ketahui juga sebab rambut selalu gugur di atas, dapat memberikan anda info dan mengatasi masalah yang sering dihadapi dengan rambut anda. 

Selamat mencuba!

Comments

Popular posts from this blog

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF . Masuk hari kedua. Saya ulangi lagi supaya ramai tahu apa itu IF. Intermittent Fasting adalah kaedah berpuasa dalam tempoh tertentu demi untuk tujuan diet. Senang cerita puasa dalam tempoh yang agak panjang untuk kurus. Contohnya biasa orang buat 18/6 atau 20/4. Bermakna puasa 18 jam dan baki 6 jam pula makan macam biasa. Dan begitulah seterusnya. Jumlah bersamaan 24 jam. Ada yang salah faham, sewaktu tempoh berpuasa kita langsung tak boleh makan. Silap tu.. sebenarnya kita masih boleh minum air masak dan ambil oat sebagai ganti nasi. Strategi pemilihan makanan pula adalah mengikut standard 50:30:20 (Karbo:Protein:Lemak). Hertonnye Linggom, melalui akaun Facebook miliknya telah berkongsi pengalaman diet jenis IF sehingga mampu hilangkan 6kg dalam masa seminggu. Anda boleh baca di FBnya. Jadual IF  Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF Hari ini, 4 Januari 2019. Masih Kuatkan hati lakukan IF. Hari kedua saya belum timbang.

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat umur.  Biasanya, makin rendah tekanan darah, maka makin sihat pula tubuh anda. Namun jangan pula terlalu rendah kerana boleh membuatkan anda terkena hipotensi atau tekanan darah rendah. Bila umur menjangkau 40 an ke atas, awasi tahap kesihatan anda terutamanya tekanan darah, gula dalam tubuh dan juga denyutan jantung. Inilah penyakit 3 serangkai yang sering menyerang mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi berwaspadalah. Namun begitu, bukanlah bermakna golongan umur bawah 40 an tidak terkena penyakit 3 serangkai ini tetapi jumlahnya tidaklah begitu ramai berbanding mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi, makanlah dengan sihat, iaitu perhatikan jumlah makanan yang diambil dan dipadankan dengan amalan hidup yang sihat. Okay..  Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur Umumnya, orang dewasa dengan keadaan tubuh sihat memiliki tekanan darah normal di bawah atau setara 120/80 mm Hg. Angka 120 menunjukkan tingkat tekanan ke

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus. Dalam info sihat kali ini, kami akan share tentang jenia makanan karbohidrat yang buat cepat kurus. Makan dalam jumlah yang betul, anda akan cepat kurus tanpa rasa lapar pun.. Terdapat 2 jenis karbohidrat utama, iaitu ringkas dan kompleks. 1. Karbohidrat Ringkas Merujuk kepada gula ringkas yang terdapat di dalam kek, gula-gula, biskut, makanan diproses, atau air bersoda. Gula putih, dijuga dianggap sebagai kabohidrat ringkas. Gula ringkas boleh didapati di dalam susu, buah-buahan dan sayur-sayuran. Gula ringkas mudah menyerap ke dalam darah. Gula ringkas menyebabkan insulin lebih cepat meningkat. Dari masa ke semasa, disebabkan tekanan yang lebih kepada pankreas boleh membawa kepada penyakit kencing manis yang juga membawa masalah seperti kegemukkan, masalah jantung, kekangan tangan dan kaki(boleh membawa kepada pemotongan), dan juga masalah penglihatan yang kabur. 2. Karbohidrat Kompleks Karbohidrat kompleks mengambil lebih