Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2018/11/03

Doa Yang Dibaca Oleh Nabi Ketika Berada Dalam Keadaan Yang Amat Sulit

Doa Yang Dibaca Oleh Nabi Ketika Berada Dalam Keadaan Yang Amat Sulit. Tiada yang dapat menolak takdir kecuali doa. DOA adalah senjata orang mukmin. Doa adalah permohonan seorang hamba kepada Tuhannya di saat memerlukan pertolongan. Insyaa Allah, pertolongan Allah akan datang pada waktu yang tepa, tidak tercepat dan takkan pula terlambat. Subhanallah.

Doa yang dibaca oleh Nabi Muhammad ketika pada dalam keadaan yang paling sulit, pada ketika tak ada siapa yang mampu menolongnya. Saya kongsikan di bawah, semoga kita termasuk dalam golongan yang Allah kasihi. 

Doa Yang Dibaca Oleh Nabi Ketika Berada Dalam Keadaan Yang Amat Sulit


Doa Yang Dibaca Oleh Nabi Ketika Berada Dalam Keadaan Yang Amat Sulit

Dalam rumi:

“Laa Ilaha Illallaahul ‘Adzhiimul Halim,
Laa Ilaha Illallaahu Robbul ‘Arsyil ‘Azhim,
Laa Ilaha IllallĂ ahu Robbus Samawati wa Robbul’ Ardhi wa Robbul ‘Arsyil Karim.”

Maksudnya:
“Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah Yang Maha Agung lagi Lemah-Lembut, Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Tuhan Pemilik Arsy yang agung, Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah Tuhan pemilik langit dan bumi, dan pemilik Arsy yang mulia.”


Doa inilah yang dibaca Nabi Muhamad ketika berada dalam keadaan yang paling sulit, tak mampu menyelesaikan masalahnya. Tak boleh menemui jalan keluar dari situasinya. Maka doa di atas yang dibaca.

Cara mengamalknnya:

Doa ini juga dianggap sebagai doa pembuka yang dapat memakbulkan permintaan-permintaan kita. Jika sedang didera kesulitan, panjatkan doa di atas dan sambung dengan doa yang menjadi keinginan anda (dalam hal ini : terlepas dari kesulitan), maka insya Allah doa anda akan dimakbulkan oleh-Nya. Amiin.

Semoga bermanfaat kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.