Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2018/11/06

Apabila Allah Tidak Berkehendakkan Kita Lagi, Sedihnya!!

Kita selalu mengadu pada Allah. Bila Allah Tidak Berkehendakkan Kita Lagi, Sedihnya!! Macam mana kita nak teruskan hidup bersendirian? Dialah tempat kita mengadu sedih dan duka, beecerita di tengah malam tentang keresahan dan masalah kita. Dia yang sentiasa ada. Bagaimana jika Allah dah tak nak dengan kita? Subhanallah.. takutnya..

Siapakah yang kita cari dulu bila kita sedih. Duka. Gembira. Menghadapi musibah? Bukankah lidah kita ringan menyebut nama Allah. Dialah yang pertama. Dialah yang utama. Jadi, apabila Allah dah tak nak kan kita.. pada siapa penggantungan kita? Jadi, biasakan dan basahkan lidah dengan nama Allah. Nescaya Allah tidak akan tinggalkan kita keseorangan.

Apabila Allah Tidak Berkehendakan Kita Lagi, Sedihnya!!
Ehsan Google

Apabila Allah Tidak Berkehendakan Kita Lagi, Sedihnya!!


Kata Ulama, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:

• Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan perniagaan.
• Allah akan sibukkan kita dengan harta.
• Allah akan sibukkan kita dengan mencari pengaruh pangkat dan kuasa.

Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan. Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia.

Tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah SWT. Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT.

Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, kereta mewah dan rumah besar.

Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat ilmu dan amalan orang lain lebih daripada kita. Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat orang lain bangun disepertiga malam untuk solat tahajjud.

Kita cemburu melihat orang lain tukar kereta baru, tetapi jarang kita cemburu melihat orang lain boleh khatam Al-Quran sebulan 2 kali.

Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman apabila duit, pangkat dan harta mengatasi segalanya.

Setiap kali menyambut hari jadi kita sibuk hendak raikan sebaik mungkin tetapi kita telah lupa dengan bertambahnya umur kita maka kita akan dipanggil oleh Allah SWT semakin dekat.

Kita patut bermuhasabah mengenai bekalan ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali lagi buat selama-lamanya.

Sesungguhnya mati itu benar, alam kubur itu benar, pertanyaan munkar dan nakir itu benar, mahsyar Allah itu benar, syurga dan neraka itu benar.

(Jom kita kongsikan tazkirah ringkas yang banyak memberi kesedaran bahawa dunia ini hanya sementara dan Akhirat itu kekal abadi)

2 comments:

  1. Sedihnya bila Allah tidak lagi berkehendakkan kita. Auni pun ada tengok tazkirah ustaz, jika Allah sudah tidak rindu kita, DIA sibukkan kita dengan urusan duniawi :(

    Jemput singgah : LEARN YOUR ACTUAL ELIGIBILITY TO APPLYING FOR A HOME LOAN

    ReplyDelete
  2. Sedihnya.....terima kasih atas peringatan ni 😢

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.