Skip to main content

Khasiat Timun Yang Ramai Tak Tahu!

Khasiat timun. Saya suka makan timun kalau dibuat rojak nenas. Kalau setakat makan timun semata-mata, memang nak menempah bala jawabnya! Sebab saya memang alah pada timun, kerana timun adalah sayuran sejuk yang boleh akibatkan tindakbalas tidak baik pada badan yang kurang sihat? Iya ke? Tetapi setahu saya timun banyak khasiatnya. Tak caya ke?

Khasiat Timun Yang Ramai Tak Tahu!
Gambar hiasan diambil dari blog PakLongDin
Timun adalah sejenis sayuran yang paling banyak khasiatnya. Makan timun juga boleh menurunkan jumlah kalori dalam tubuh.

Timun sejenis sayuran yang mudah dihidangkan, dibuat sayur, dimakan sebagai ulam-ulaman dan juga sebagai hiasan pada masakan.

Inilah Khasiat timun, jom baca:


  1. Pengambilan setiap hari membantu mengawal ekzema, artritis dan gout.
  2. Memberi kelegaan kepada masalah ulser, gastriks dan pedih ulu hati.
  3. Bermanfaat kepada mereka yang mengalami masalah paru-paru, perut dan dada.
  4. Mengurangkan masalah tekanan darah rendah – ibu mengandung yang ada masalah ini, mungkin boleh cuba.
  5. Menghadamkan protein – mengandungi enzim Erepsin
  6. Menghalang masalah kuku kerana kaya dengan mineral.
  7. Mengurangkan bengkak pada mata – hiris timun dan letak di mata.
  8. Bersifat diuretik, menyejuk dan membersih – baik untuk kulit.
  9. Boleh disapu ke muka untuk mengurangkan kepanasan dan radang kulit.
  10. Dapat melegakan mata yang tertekan terutamanya ketika cuaca panas terik.
  11. Rambut tak nak tumbuh? Cuba campurkan timun dengan jus lobak merah, kubis dan bayam. Ia dipercayai mampu menggalakkan pertumbuhan rambut. Campuran jus timun dengan lobak merah juga dipercayai bagus untuk masalah reumatik.
Khasiat di atas adalah himpunan daripada bacaan di internet dan juga majalah kesihatan. Jika korang kurang faham dengan istilah-istilah kesihatan yang terselit kat atas tu, boleh cuba google laman web kesihatan. Insya'Allah, ada penerangannya.

p/s: Dalam hati tengah plan nak buat rojak timun dengan nenas, mungkin juga boleh buat ubat...

Comments

  1. Kat rumah cheq ni ada tanam pokok timun sepokok. Laju pokok timun ni berbuah, walaupun sepokok ja. Tanam dalam pasu ja, banyak buahnya keluar, menjadi sungguh. Alhamdulillah 😄

    ReplyDelete
  2. Suka mkn timun sbagai ulaman, kekdg if rajin baru buat lah juice.

    ReplyDelete

Post a Comment

Please comment with courtesy..

Popular posts from this blog

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF

Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF . Masuk hari kedua. Saya ulangi lagi supaya ramai tahu apa itu IF. Intermittent Fasting adalah kaedah berpuasa dalam tempoh tertentu demi untuk tujuan diet. Senang cerita puasa dalam tempoh yang agak panjang untuk kurus. Contohnya biasa orang buat 18/6 atau 20/4. Bermakna puasa 18 jam dan baki 6 jam pula makan macam biasa. Dan begitulah seterusnya. Jumlah bersamaan 24 jam. Ada yang salah faham, sewaktu tempoh berpuasa kita langsung tak boleh makan. Silap tu.. sebenarnya kita masih boleh minum air masak dan ambil oat sebagai ganti nasi. Strategi pemilihan makanan pula adalah mengikut standard 50:30:20 (Karbo:Protein:Lemak). Hertonnye Linggom, melalui akaun Facebook miliknya telah berkongsi pengalaman diet jenis IF sehingga mampu hilangkan 6kg dalam masa seminggu. Anda boleh baca di FBnya. Jadual IF  Hari Kedua Buat Intermittent Fasting IF Hari ini, 4 Januari 2019. Masih Kuatkan hati lakukan IF. Hari kedua saya belum timbang.

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur

Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat umur.  Biasanya, makin rendah tekanan darah, maka makin sihat pula tubuh anda. Namun jangan pula terlalu rendah kerana boleh membuatkan anda terkena hipotensi atau tekanan darah rendah. Bila umur menjangkau 40 an ke atas, awasi tahap kesihatan anda terutamanya tekanan darah, gula dalam tubuh dan juga denyutan jantung. Inilah penyakit 3 serangkai yang sering menyerang mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi berwaspadalah. Namun begitu, bukanlah bermakna golongan umur bawah 40 an tidak terkena penyakit 3 serangkai ini tetapi jumlahnya tidaklah begitu ramai berbanding mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Jadi, makanlah dengan sihat, iaitu perhatikan jumlah makanan yang diambil dan dipadankan dengan amalan hidup yang sihat. Okay..  Jadual Carta Tekanan Darah Mengikut Peringkat Umur Umumnya, orang dewasa dengan keadaan tubuh sihat memiliki tekanan darah normal di bawah atau setara 120/80 mm Hg. Angka 120 menunjukkan tingkat tekanan ke

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus

Jenis-Jenis Karbohidrat Yang Buat Cepat Kurus. Dalam info sihat kali ini, kami akan share tentang jenia makanan karbohidrat yang buat cepat kurus. Makan dalam jumlah yang betul, anda akan cepat kurus tanpa rasa lapar pun.. Terdapat 2 jenis karbohidrat utama, iaitu ringkas dan kompleks. 1. Karbohidrat Ringkas Merujuk kepada gula ringkas yang terdapat di dalam kek, gula-gula, biskut, makanan diproses, atau air bersoda. Gula putih, dijuga dianggap sebagai kabohidrat ringkas. Gula ringkas boleh didapati di dalam susu, buah-buahan dan sayur-sayuran. Gula ringkas mudah menyerap ke dalam darah. Gula ringkas menyebabkan insulin lebih cepat meningkat. Dari masa ke semasa, disebabkan tekanan yang lebih kepada pankreas boleh membawa kepada penyakit kencing manis yang juga membawa masalah seperti kegemukkan, masalah jantung, kekangan tangan dan kaki(boleh membawa kepada pemotongan), dan juga masalah penglihatan yang kabur. 2. Karbohidrat Kompleks Karbohidrat kompleks mengambil lebih