7 Tips Dan Cara Didik Anak Untuk Solat

7 Tips Dan Cara Didik Anak Untuk Solat. Semua orang tahu solat itu tiang agama. Jika tidak bersolat umpama runtuhlah tiang agama yang dipegang iaitu islam. Goyanglah tiang agama jika salah satu rukun islam itu tidak dilaksanakan. Anda berpuasa, berzakat tetapi tidak bersolat. Maka nampak pincanglah tiang agama tu..

Bila tiang agama dah pincang, ia mudah goyah. Kena tiup angin sikit dan melayang ke kiri atau ke kanan. Bila orang hasut sikit, mulalah iman kita terkoyak. Sebab itu, dalam apa jua keadaan susah atau senang, kaya atau miskin kita diwajibkan bersolat. Solat adalah benteng dari gejala sosial yang sedang melanda anak-anak dan masyarakat muslim di seluruh dunia sekarang ni. Solat boleh menghalang maksiat.

Dari itu, marilah sama-sama kita ajak anak-anak, ahli keluarga, sahabat handai dan rakan taulan kita mengutamakan solat.

7 Tips Dan Cara Didik Anak Untuk Solat


7 Tips Dan Cara Didik Anak Untuk Solat


1. Mewujudkan suasana dan persekitaran mengutamakan solat

2. Selalu ceritakan kelebihan solat

3. Atur jadual rumah ikut waktu solat

4. Meluangkan masa beramal selepas solat

5. Berdoa

6. Ajak anak bersolat

7. Didik anak-anak orang lain solat

Bila kita berjaya mengamalkan tips di atas, insya Allah amalan solat pada tepat waktu walau di mana berada dapat dipraktikkan oleh anak-anak kita tanpa paksaan. Kita ada atau tidak, mereka akan melakukannya secara semula jadi. Dah jadi amalan dan kewajipan yang diutamakan.

Semoga bermanfaat.

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.