Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2018/02/04

31 Koleksi Soal Jawab Ustaz Azhar Idrus UAI Dalam Isu Sosial, Feqah dan Nikah Kahwin

Koleksi Soal Jawab UAI Dalam Isu Sosial, Feqah dan Nikah Kahwin. UAI adalah singkatan panggilan kepada Ustaz Azhar Idrus. Ustaz Azhar Idrus terkenal dalam sikap terus terangnya dalam memberikan jawapan ketika ditanya persoalan demi persoalan dalam ceramahnya.

Secara ringkasnya, UAI adalah seorang ustaz yang tersohor dan santai dalam penyampaian kuliah dan ceramahnya.

31 Koleksi Soal Jawab Ustaz Azhar Idrus UAI Dalam Isu Sosial, Feqah dan Nikah Kahwin

Nama: Ustaz Azhar Idrus
Lahir: 12 Febuari 1964 (48 th) di kampong Ladang Kuala Terengganu.
Pendidikan: Sek. Rendah Haji Mohd Sharif Alor Setar Kedah & Sek. Men. Darulaman Alor Setar Kedah (tgkt 1&2) Sek. Men. Sultan Sulaiman (tgkt 3&6)
Isteri: Rogayah Sulong 42th. & Wan Halimatun Nisa Wan Mohd Nor 26th.
Anak: Nur Madihah Asyiqin 20th, Nur Farhah 19th, Mohd Faqihuddin 18th, Mohd Zuhaili 16th, Ikhwan Najmi 14th, Khairul Mukmin 7th & Rasydan 6th.
Hobi: Fotografi bermula pada tahun 1985 serta aktif melukis di kanvas. Memiliki 30 kamera dan digunakan sekarang 2 jenis iaitu DSLR Nikon D3 dengan 9 lens dan Fuji X100. Memiliki kelab fotografinya sendiri.

Koleksi soal jawab UAI saya kongsikan dari Group Whatsapp dan saya merasakan setiap rungkaian jawapan dari beliau amat simple, mudah faham dan tidak berbelit-belit. Jadi, saya rasa bila saya letak di blog, ianya boleh dibaca oleh medium yang luas. Insyaa Allah. Jika anda rasa perkongsian ini bermanfaat... sebarkanlah.

Koleksi Soal Jawab UAI Dalam Isu Sosial


Sesi Soal Jawab UAI Di Masjid Bandar Rinching Seksyen 3 Rinching Semenyih Selangor.

Soalan Pertama: Hukum meletakkan gambar diaatas talian online seperti facebook.. boleh atau tidak?

Jawapan UAI: Jawabnya, boleh.. apa yang harus dialam nyata.. harus dialam maya.. dialam nyata harus.. dialam maya pun harus.. alam nyata haram buka aurat.. alam maya pun haram.. ingat hati-hati dalam bab post-post gambar dalam bab-bab aurat.. anda ade fb tu mung punya pasal la.. bukan kita nak dengki apa semua.. tapi nak tegurlah.. biarlah tutup aurat.. kalau gambar-gambar accident.. hati-hati.. ramai orang dia upload di post kononnya dia yang first post.. dia rasa hebat.. tapi gambar orang accident nampak aurat.. mata terkeluar.. lidah terjelir.. hukumnya haram kerana mengaibkan mayat dan menambahkan kesedihan keluarga simati.. kalau mak kita lidah terjelir accident.. kita takkan share dekat orang.. tapi apesal gambar orang lain mung share?.. sebab mung selfish..

Soalan No.2: Ulangi buat dosa walaupun sudah bertaubat..

Jawapan UAI: Ulangi la taubat.. mana ada orang buat salah sekali.. bukan nabi adam.. kita haji adam je.. kita bukan nabi yunus.. buat salah sekali.. kita encik yunus.. drebar grab.. kalau kita buat dosa sekali.. pintu taubat Allah besar cawan cukup dah tapi tiba-tiba Allah kata keampunannya luas daripada langit dan bumi.. bukan suruh ulang buat dosa tapi suruh kita ulang taubat.. banyak manapun dosa.. jangan putus asa..

Soalan No.3: Hukum berkahwin bawah umur dalam islam?

Jawapan UAI: Kalau dalam feqah islam.. sah.. atas buai pun sah.. pengantin perempuan dalam buai.. sah.. tapi kalau sekarang kita ada pentadbir islam.. kita ada mahkamah syariah.. kita perlukan kebenaran daripada negeri masing-masing... cuma kalau berkahwin dengan pengantin yang belum baligh.. walinya dua orang sahaja.. wali mujbir namanya.. yang lain tak boleh jadi wali.. yang boleh jadi wali nikahnya bapa kandung dan datuk kandung sebelah ayah.. kalau belah mak tak boleh.. dah macam mana ustaz.. tak kesian ke budak tu kena jimak.. tu kata.. bodoh duduk diam.. jangan nak menuduh nak marah-marah.. tanya molek-molek dulu.. bukan boleh jimak cuma kebenaran sahaja.. belum haid belum baligh.. tidak boleh bersama.. kahwin boleh awal.. bersama tidak boleh..

Soalan No.4: Hari jumaat sampai masjid nak buat solat tahiyyat masjid atau nak dengar khutbah jumaat?

Jawapan UAI: Dua-dua lah.. lain sembahyang tak boleh dah.. solat tahiyyat masjid sahaja yang boleh.. itupun sunat kita buat ringkas-ringkas kerana ingin mendengar khutbah..

Soalan No.5: Apakah tidak akan masuk syurga orang yang pungut cukai.. adakah betul hukum ini?

Jawapan UAI: Asalnya mengutip cukai daripada bukan islam.. daripada orang islam namanya zakat.. zakat tanaman.. zakat ternakan.. zakat harta wang simpanan.. zakat mas perak.. orang bukan islam kalau duduk didalam negara orang islam dikenakan cukai.. orang islam bayar zakat.. tetapi apabila negara islam tersebut tidak ada sumber ekonomi untuk menjana buat jalan.. balak pun tak de.. tak de minyak.. tak de gas..tak de ikan.. semua tanah batu belake.. maka baru diharuskan mengutip cukai kepada orang islam yang kaya sahaja.. orang miskin tetap tidak boleh.. tu hukum islam.. jadi negara kita ni ada sumber ekonomi atau tidak?.. ada.. maka tak boleh kutip cukai.. malaysia adalah negara ke 37 dari 136 negara yang banyak hasil bumi.. bila cukai itu membebankan.. tidak mendapat kebenaran daripada syarak.. maka cukai itu haram.. bila haram masuklah apa yang saidina umar kata tidak masuk ke dalam syurga pengutip cukai..

Soalan No.6: Boleh tak kita akad beli haiwan akikah melalui sms?

Jawapan UAI: Boleh asalkan tuannya yang betul.. dia sms.. tapi kita tak pasti.. tak boleh.. begitu jugak dengan jual beli.. kita tak nak tak setuju tak redha dan sebagainya.. maka kalau ada bukti hukumnya boleh.. macam hukum akad nikah live streaming hukumnya harus pada syarak.. sebab tak boleh balik.. ada di alaska.. gambar dalam tab.. tok imam kata aku nikahkan kamu dengan pengantin yang berada di alaska sekarang cik minah binti deraman.. mas kahwinnya seribu ringgit.. dialaska itu jawab saya terima nikahnya dengan mas kahwin yang tersebut itu.. hukumnya sah..

Soalan No.7: Apakah hukum makan malam bersama majikan?

Jawapan UAI: Haram hukumnya makan bersama majikan kalau makan babi.. mana ada undang-undang tak boleh makan dengan majikan.. boleh.. mung nak makan dengan rakyat ke.. dengan raja ke.. dengan beruk pun boleh.. janjinya barang itu halal.. dan keluar kamu itu halal.. jangan barang kamu halal.. tapi kamu haram pulak.. bini orang makan dua orang dengan boss dalam bilik boss dua orang.. tu haram!!!!!..

Soalan No.8: Apakah hukum pembahagian harta pusaka tidak menggunakan faraidh dan persetujuan umum dan waris?

Jawapan UAI: Boleh tapi jangan kata tidak ada keadilan pada hukum faraid.. bahaya macam tu.. tapi kalau faraidhnya kata awak dapat 1/4, 1/6, /1/8.. tapi setuju semua untuk membahagikan sama rata.. ya.. Alhamdulillah.. mana-mana salah seorang waris yang tak setuju maka hendaklah kita bahagi ikut faraidh.. dan haram kita tuduh dia tamak.. sebab tu hak dia..

Soalan No.9: Seorang yang masbuk dalam solat adakah perlu tepuk bahu orang..

Jawapan UAI: Tak payah tepuk.. tidak disuruh tepuk.. berdiri sebelah kanan dia.. takbir kuat sikit.. imam yang dengar dia ikut.. sunat niat jadi imam.. tidak wajib.. cuit bahu itu tidak disebut dalam kitab feqah..

Soalan No.10: Hukum wanita ziarah kubur?

Jawapan UAI: Haram hukum wanita ziarah kubur telanjang.. kalau tutup aurat.. harus.. memang ada yang kata haram.. ada yang kata harus mutlak.. ada yang mengatakan makruh dan sebagainya.. pandangan yang lebih kuat harus dengan bersyarat iaitu hendaklah dia tutup aurat.. biarlah dia berteman dan janganlah dia duduk lama-lama dan tidak mengangkat suara melakukan perkara yang tidak betul.. kerana perempuan juga dia berhak ingat kepada akhirat.. nabi kata ziarahlah kubur kerana ziarah kubur itu mengingatkan kepada akirat.. tapi jangan pergi hari orang bawak mayat nak tanam.. tak molek.. hari orang bawak keranda bawak mayat perempuan jangan ikut.. duduk dirumah.. petang karang.. orang dah simpan molek-molek.. ajak adik tunjuk kubur mak.. itu yang dikatakan harus..

Soalan No.11: Ketika turun sujud.. tangan dulu ke lutut dulu.. mohon penjelasan..

Jawapan UAI: Semua boleh.. kepala dulu pun boleh.. yang ni antara benda-benda bodoh yang dishare dalam Internet.. ada ustaz nak tunjuk pandai dan sebagainya.. padahal bodoh.. hukum masalah nak turun yang mana dulu wajib ke sunat.. sunat bukan wajib.. kemudian hadisnya ada dua.. ada hadis nabi turun lutut.. ada hadis nabi turun tangan dulu.. imam hanbali menguatkan hadis mengatakan turun tangan dulu.. imam syafie menguatkan hadis turun lutut dahulu.. bila naik tangan dulu baru lutut.. imam hanbali naik lutut dulu baru tangan.. tak payah kita nak berkeras tegakkan benang yang basah.. dua-duanya boleh.. khilaf muktabar..

Soalan No.12: Apakah hukum memakai pil penahan haid untuk puasa penuh bulan ramadhan?.

Jawapan UAI: Hukumnya harus maal karoha serta makruh..harus makan pil tadi..makruh kerana menyalahi fitrah..kerana yang afdhol orang perempuan biarlah dia haid dia x puasa..bila dia suci..dia berpuasa..itulah yang diamalkan oleh sahabiah2 dan ummul mukminin zaman nabi dulu..tetapi kalau kita pil untuk menahan haid kerana darurah seperti kerana untuk tawaf pada masalah yang susah kita nak berulang alik kerana jauh mekah sampai ke malaysia..maka hukumnya tidak makruh..hukumnya harus..

Soalan  No.13: Buat kebun atas tanah kerajaan.. apakah hukumnya?

Jawapan UAI: Hukumnya kadang2 boleh..kadang2 x boleh..kalau tidak memudharatkan..boleh..contoh tanah rizab sungai..tanah kerajaan..belakang rumah kita..kita tanam betik..bela ayam..hukumnya boleh..tapi bila kerajaan nak ambil nak besarkan sungai..kita kena serah balik..

Soalan No.14: Hukum berzanji dan marhaban?

Jawapan UAI: Hukumnya harus.. yang mengatakan haram  x de..maksud x de ni daripada kalangan imam muktabar..kalau kelas2 ustaz tu macam2 la..sebab ustaz ni yang ok ada..yang bangang pun ada..ustaz baik ada..ustaz bengong lagi ramai..tu kelas ustaz..kalau ulamak muktabar dia x marah benda2 macam ni..pasal marhaban itu dia menceritakan kisah nabi dalam bentuk syair..kalam manusia ni ada dua..kalam nasar dan kalam syair..kalam nasar kalam biasa yang kita guna..kalau kalam syair tu macam pantun..ulamak besar2 mengatakan elok..boleh..kalam syair ada dalam hadis tafsir feqah syeikh ahmad fathoni dan alfiah ibnu malik..perempuan marhabanlah didepan perempuan supaya keluar daripada khilaf..

Soalan No.15: Adakah rambut panjang itu adalah sunnah..

Jawapan UAI: Ye.. tapi sunnah rambut panjang macam nabi la.. bukan macam bob marley.. tak sah mandi junub tu.. rambut panjang macam nabi.. beralun-alun kemudian sampai ke bahu..nabi sisir rambut belah tengah dan letak minyak..sahabat kata x pernah tengok rambut secantik nabi..sebab nabi wakil Allah..sebab wakil rakyat kita yang pilih..ada yang baik..ada yang jahat..yang bercakap benar dan ada yang menipu..kita ni siapa..kita bapak penipu..x de rambut nabi dekat tepi je..jangan rambut panjang macam bob Marley

Soalan No.16: Apakah hukum berniaga ketika orang sedang solat dan majlis ilmu sedang dijalankan?

Jawapan UAI: Boleh..yang penting jangan ganggu orang..adapun solat jumaat..laki2 berhenti berniaga..selain daripada solat jumaat..afdhol mereka benhenti berniaga dan lakukan solat..

Soalan No.17: Ibu saya tidak ada anak laki2..boleh ke saya memberi wang kepada ibu saya dengan niat memberi zakat?

Jawapan UAI: Ibu kita tidak ada anak laki2..boleh kita beri wang kepada ibu..itu mak mung..orang yang paling kita bantu adalah ibu kita..melainkan bila kita ni perempuan sudah berkahwin dah senang..sunat kita bantu ibu kita..kalau kita nak beri zakat..kita tidak wajib nafkah..sah kita beri zakat kepada ibu kita..ingat ok..jangan lupa ibu bapa..dia perlukan nasihat kita..

Soalan No.18: Saya seorang driver bas..tiap2 hari saya berulang balik semenyih melaka..boleh x saya jamak setiap hari..

*Jawapan UAI*:Boleh kalau cukup dua marhala..sekurang kurang 80km hingga 90km..kalau nak sembahyang macam biasa itu afdhol..jamak qasar ini harus..

Soalan No.19: Bagaimana solat jemaah bagi wanita?

Jawapan UAI: Solat jemaah tidak ada tuntutan bagi wanita..mereka nak datang berjemaah di masjid kita boleh larang..tapi kita x boleh anjurkan mereka datang berjemaah dimasjid kerana mereka afdhol sembahyang dirumah..tapi kalau nak dengar kuliah..tu bukan bab jemaah..tu bab nak belajar ilmu..belajar ilmu fardhu ain wajib atas kaum wanita juga..

Soalan No.20: Selepas bersama isteri..kami berdua pergi kedai mamak tengok bola..adakah haram keluar tanpa mandi junub dulu?

Jawapan UAI: Hukumnya tak de kewajiban untuk mandi melainkan pada perkara yang tertentu..kalau nak mandi hadas ada beberapa perkara dalam hidup kita..yang pertama sembahyang..yang kedua sujud syukur atau sujud tilawah..yang ketiga tawaf dibaitillah..yang keempat memegang al Quran..yang kelima membaca Quran..yang keenam berhenti didalam masjid..yang lain x de masalah..nak pergi pejabat..nak nanyi lagu negaraku x wajib mandi junub..

Soalan No.21: Dakwah kepada umat islam.. bagaimana?

Jawapan UAI: Dakwah ini kepada manusia..tidak kira islam atau kafir..ada orang kata dakwah ni maknanya untuk orang bukan islam..tu orang jahil..cuba nak jadi alim tanpa belajar..jangan..belajar dulu..alim ni maknanya ilmu tu ada dalam tubuh badan dia..dia boleh sampaikan ilmu..walau serban mung besar kubah masjid kalau jahil..x boleh..dakwah ni maknanya ajak orang berbuat baik..nabi kata barangsiapa mengajak kepada semangat kebangsaan maka bukan daripada sunnah kami..kalau orang bukan islam kita ajak kepada islam..kalau orang islam kita ajak kepada beramal..kepada benda yang baik..

Soalan No.22: Apakah hukum makan roti canai yang telur tak basuh?

Jawapan UAI: Telur siapa tak basuh..hahaha..kita wajib basuh apa yang kita nak makan sahaja..kita x wajib basuh apa yang kita x wajib makan..kalau kita makan telur separuh masak..telur ni kita nak makan isi ke kulit..kita nak makan isi kan..kita panaskan kuali..kita pun pecahkan telur..kulit buangol dalam tong sampah..maka hukumnya x wajib basuh..ulama kata syarat wajib basuh ada dua perkara..yang pertama dikulit telur itu ada tahik..kalau tidak ada tahik..tidak wajib basuh dan bila ada taik dan kita ni nak makan dengan kulit2 baru wajib basuh..tapi kalau taik ada dekat kulit..kita x makan kulit..x wajib basuh..adapun roti canai telur..ambil roti..kalau ada najis pada telur dan dia pegang lepas tu yang berminyak tadi najis taik ayam lekat pada kulit..dia pun masuk dalam roti..tangan ada taik lepas tu pegang roti..ni yang najis nieh..tersentub taik lepas tu pegang roti..ni yang haram makan..kalau x de taik x wajib basuh..telur lalu ikut lubang dia..maaf syarak..laluan dubur manusia dan haiwan selain daripada anjing dan babi basahan kemaluan adalah suci..

Soalan No.23: Hukum tukang masak rasa makanan ketika puasa?

Jawapan UAI: Kalau tidak telan hukumnya makruh..

Soalan No.24: Orang kafir masuk islam..wajib x buang tattoo?

Jawapan UAI: Tidak wajib.. kalau dia nak buang silakan..yang wajib buang tattoo adalah orang islam yang buat tattoo melainkan kalau buang mati..maka dimaafkan..mana2 yang masuk islam dan ada tattoo hendaklah disembunyikan tattoonya..bukan menunjuk2 tanda bangga dan sebagainya..ulama kata hendaklah mereka segan dan kurangkan sekurang mungkin untuk dilihat oleh masyarakat..

Soalan No.25: Betulkah isteri yang benarkan suami berkahwin akan dapat payung emas?

Jawapan UAI: Ini baru soalan..hahaha..orang perempuan maroh sokmo bab2 kahwin ni..mung marah macam mane pun..orang laki2 mesti ada keinginan untuk berkahwin seorang lagi..maknanya bukan payung betul..maksudnya syurga..mana2 isteri yang memberi kesukaan kepada suaminya maka dia dapat syurga..nabi kata mana2 isteri yang mati dan suaminya redha dengannya maka dia akan masuk kedalam syurga..kita sempitkan skop dalam bab poligami sahaja..maknanya umum..

Soalan No.26: Bolehkah kalau jemaah penuh dalam masjid..kita sembahyang belakang tandas?

Jawapan UAI: Boleh..yang kata x boleh tu dalam tandas sebab bernajis..

Soalan No.27: Sembelih lembu yang kena langgar dengan kereta..adakah boleh makan?

Jawapan UAI: Kalau lembu tu duduk dalam hayat mustakirah..boleh makan..halal..kalau lembu tu sampai pada had masbuh..haram makan..maknan mustakirah lembu tu kalau kita x sembelih pun boleh hidup pada adatnya..seperti patah kaki..putus ekor..telinga koyak..tanda nak kenalnya kalau kita nak sembelih lembu tu akan menggelupur atau darahnya memancut2..kalau hayat masbuh maknanya orang terengganu panggil telan sake..kalau sini orang panggil nyawa2 ikan..maksudnya dia tidak ada kekuatan..kalau sembelih x boleh makan..lembu tu x menggelupur dan darahnya x memancut2..

Soalan No.28: Sekarang make up live dalam facebook dan sebagainya..apakah hukumnya?

Jawapan UAI: Tak xpayah buat macam tu..mung duduk buat live tu public..kalau secret group..group2 perempuan sahaja tu ok la..walaupun muka tu bukan aurat tetapi dia akan menarik perhatian laki2..mengelojak syahwat..jadi pelik2 sekarang ni..semua benda nak tunjuk..perut mengandung 3 4 bulan pun nak tunjuk..

Soalan No.29: Wanita haid boleh tak duduk dalam masjid dengar majlis ilmu?

Jawapan UAI: Tak boleh..kalau haid duduk diluar..

Soalan No.30: Salah satu kunci syurga adalah taat kaum wanita kepada suami..bila dah berusia kurang melayan suami..sedangkan nafsu masih tinggi suruh kahwin lagi tapi dari segi ekonomi x mampu..macam mana tu ustaz?

Jawapan UAI: Nafsu tinggi tapi x nak layan suami..x boleh la..selagi kita ada nafsu..kita kena layan suami..kita x wajib masak dan sebagainya..itu kalau suami suruh..itu dengan mengupah..yang kita wajib layan adalah nafsu suami sebab suami tanggung dosa kita..timbang balasnya nafsu suami itu dilayan oleh isteri..nabi kata apabila seorang isteri memanggil isterinya untuk bersama..maka wajib dia datang kepada suaminya walaupun duduk diatas dapur..maknanya berada didapur..jangan ikut liberal..jauh daripada quran dan sunnah..jangan ikut kristian..jangan ikut sistem rumah tangga barat..

Soalan No 31.: Nak tanya zikir menggunakan kalimah Allah.. baru-baru ini terdapat daripada seorang ustaz zikir menggunakan Allah itu tak dapat pahala.. mohon penjelasan..

Jawapan UAI:

1. Jangan dengar orang gila..dengar daripada ulama..ulama dunia telah menjawab hukumnya harus termasuk zikir yang dibenarkan syarak..sebab tu kalau ustaz nak berlakon jadi ulama muktabar..ni la jadinya..10 ustaz 10 hukum..tujuan ustaz kalau kita bukan ulama mujtahid..kita bukan ulama mazhab..tujuan kita ni adalah ambil pandangan ulama..sampaikan kepada masyarakat..

2. Ulama dunia telah jawab..hukumnya sebahagian ulama mengatakan lafaz Allah dalam ayat Allah..fazkurullah maknanya hendaklah kamu sebut Allah..fazkuru ni perintah daripada Allah..maknanya sunat..Allah mafullunbih..i'rab disitu..balik disitu..hendaklah kamu zikir akan Allah..makna fazkuru disini adalah menyebut Allah..setengah ulama mengatakan lafaz Allah sendiri menjadi zikir dan pendapat yang kedua maknanya bukan mouhulu qouli..maknanya lafaz secara umu lafaz2 yang datang daripada hadis2 yang lain..

3. Dalam satu hadis nabi kata tidak akan berlaku kiamat sehingga tidak ada dibumi ini orang yang akan berkata Allah Allah..maknanya kalau tidak ada orang berkata Allah Allah..akan kiamat..Allah kata walaupun mung ustaz..mung taraf Phd..taraf pakar hadis..kalau kamu bercanggah dengan pandangan2 ulamak muktabar maka kamu tarafnya orang jahil..Allah kata tinggalkan orang2 jahil ini..

4. Bukan kata yang nieh je..banyak pelik2 sekarang nieh..boleh liwat dubur isteri..budak2 muda boleh onani..mengharamkan jihad di palestin..wajib umat palestin tinggalkan palestin serahkan kepada israel..orang yang sama ni..ustaz yang sama..boleh ikut x..x boleh..mereka ini sesat lagi menyesatkan..seluruh ulamak dunia mengatakan umat palestin wajib berjihad kerana tanah palestin hak orang islam..

Nota:

Mohon maaf saya susuli sekiranya ada kesilapan atau kesalahan pada sesi soal jawab UAI di Masjid Al Firdaus Segambut Luar dan di Masjid Bandar Rinching Semenyih.. sama-sama kita doakan semoga Al Fadhil Ustaz Azhar Idrus  dimurahkan rezeki serta dipermudahkan segala urusan didunia dan diakhirat..Amiin Ya Rabbal Alaminbaru.*

Semoga perkongsian ilmu di atas memberikan manfaat yang luas kepada kita semua. Jangan pernah berhenti menambahh ilmu samada dunia atau akhirat kerana manusia itu sifatnya sentiasa dalam kekurangan. Sebab itu kena tuntut dan tambah ilmu, iaitu ilmu yang bermanfaat. Selamat berjaya di dunia hingga akhirat.

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.