Tanda Dan Maksud Tangisan Anak Dalam Masa Usia Setahun

Tanda Dan Maksud Tangisan Anak Dalam Masa Usia Setahun. Bila anak menangis kita akan memujuk mereka dengan kasih sayang. Usah dimarahi anak kecil yang menangis terutamanya yang berusia dalam setahun. Anak kecil yang menangis ada maksudnya yang boleh buat kita berfikir banyak kali nak marah mereka. Tentunya cabaran ni amat berat bagi mereka yang mengendalikan taska. Lebih-lebih lagi taska yang menjaga bayi kecil seawal usia mereka 2 bulan. Saya ada pengalaman letak bayi yang berusia 2 bulan di taska. Alhamdulillah.. pemilik taska dan pekerja semuanya baik dan penyayang.

Baca juga .. {Personaliti Anak Sulung Yang Anda Perlu Tahu..}

Anak-anak kecil tak tahu apa yang berlaku rerhadap diri mereka sendiri, sakit, demam, lapar, dan sebagainya dizahirkan dengan tangisan. Sebab.. mereka pun belum mengerti untuk mengadu itu dan ini. Oleh kerana itu mereka digelar anak syurga. Tangisan mereka adalah zikir.. kebaikan yang mereka buat dapat kat mak bapak. Pahalanya mengalir kepada ibu bapa yang mengasuh dan mendidik.

Tanda Dan Maksud Tangisan Anak Dalam Masa Usia Setahun 


Sama-samalah kita renungkan perkongsian di bawah.., mengapakah Rasulullah melarang kita memukul atau marah bayi yang menangis yang umur mereka bawah setahun. Baca dan fahamkan.. adakah apa yang kita buat sebelum ni betul??

Tanda Dan Maksud Tangisan Anak Dalam Masa Usia Setahun
Gambar hiasan

Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda :

Janganlah kamu pukul anak-anak kamu
Di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun.
Kerana pada empat bulan pertama kelahirannya

Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH.

Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi s.a.w.

Dan pada empat bulan seterus nya pula ia mendoakan kedua ayah bonda nya.

( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a. ).

Baginda Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bonda nya.

Bersabda Baginda Rasulullah s.a.w. :

Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuknya dan kedua ibu bapanya.

Dan apa yang di perbuatnya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuknya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibubapanya.

Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya iaitu segala amal baik atau buruk nya.

( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

Subhanallah.

Kalau kita tahu tentang tanda dan maksud tangisan anak-anak kecil sebelum umur mereka menginjak setahun.. pasti kita tak sampai hati nak marah, pukul, tengking dan sebagainya bila anak kecil kita menangis.

Tanda Dan Maksud Tangisan Anak Dalam Masa Usia Setahun
Gambar hiasan

Saya berharap perkongsian ini membuka mata minda kita dalam proses melihat anak membesar. Jangan jadi ibubapa yang ego dan sombong sebaliknya carilah ilmu keibubapaan demi mendidik anak syurgs kita menjadi muslim yang cemerlang dunia akhirat.

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.