Koleksi Aneka Kata-Kata Indah Dan Renungan Versi Bergambar

Koleksi Aneka Kata-Kata Indah Dan Renungan Versi Bergambar. Kata-kata indah memang selalu menjadikan kita terinspirasi tetapi sebaliknya juga bagus dijadikan renungan sebagai pengajaran hidup. Namun begitu, jangan jadikan diri anda insan yang lemah seolah tidak ada masa depan dan jangan jadikan diri anda angkuh seolah anda yang empunya segala di muka bumi ini. Jadiah insan yang rasional dan berpijak di bumi nyata.

Kata-kata yang indah terkadang boleh membawa senyum kepada pembaca atau pendengarnya. Kata-kata yang indah juga kadang kala tidak secerah yang kita gambarkan.

Contohnya.. "Teringin nak jadi insan paling sabar dalam semua perkara. Tetapi diri ini cuma manusia biasa, ada hati ada perasaan. Sampai masanya, lemah."

Koleksi Aneka Kata-Kata Indah Dan Renungan Versi Bergambar

Begitulah gambarannya. Orang yang mengolah kata-kata indah tak semestinya hidupnya pun indah jua. Adakala dibalik kekuatan yang dia lakarkan dalam kata-kata, dia cuba mengunci kekuatan dalam dirinya. Memujuk diri sendiri untuk sekuat itu, setabah kata-katanya.

Kata-Kata Indah Dan Renungan Versi Bergambar


Saya kongsikan kata-kata indah yang boleh dijadikan renungan bersama, semoga kita menjadi insan yang lebih positif dalam kehidupan.

Memang benar orang kata,
Fikir yang baik-baik, buat yang baik-baik, bersangka baik sesama makhluk.. insyaa Allah persekitaran yang baik dan positif sentiasa menyelubungi hidup anda.

Dengarlah kata bidalan... "Saat jadi pemarah, kau telah kalah. Saat jadi pembenci, nuranimu telah terkunci. Saat jadi pendendam, kebenaran telah padam. Lenyapkanlah api kemarahan, hati akan kembali tenang."


Sebagaimana kata petikan di bawah, "Kita kongsi benda baik bukan nak tunjuk baik atau sudah baik. Tapi kerana kita mahu jadi BAIK."


Jangan di lupa.. "KINDNESS is more than deeds. It is an attitude, an expression, a look, a touch. It is anything that lifts another person."


Dalam mengorak langkah, jangan rasa diri cukup ilmu di dada. Jangan angkuh memandang orang lain tidak sempurna. Kita semua sebenarnya semakin berkurangan dari sehari ke sehari.

"Tambahlah amal, kerana umur selalu berkurang. Waktu yang kusesali adalah jika pagi hingga matahari terbenam, amalku tidak bertambah sedikitpun. Padahal aku tahu saat ini umurku berkurang." - {Ibnu Mas'ud RA.}


Ada cahaya dalam setiap kegelapan. Ada jalan dalam setiap masalah. Ada kebahagiaan dalam setiap keikhlasan. Ada harapan dalam setiap DOA.


Dalam ketenangan jangan lupa berdoa, "Ya Allah. Jadikanlah sebaik-baik umurku di penghujungnya dan sebaik-baik amalku di akhirnya, dan (jadikanlah) sebaik-baik hari-hariku di hari ketika aku bertemu denganMu."


Maka, lihatlah TIGA TANDA BAHAGIA dalam dirimu..

1. Bersyukur ketika diberi nikmat
2. Bersabar ketika ditimpa musibah (cubaan)
3. Memohon ampun pada Allah ketika telah terjerumus dalam dosa


Selalu lah memohon petunjuk dari Allah.. "Barangsiapa yang memiliki kesungguhan untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan keburukan, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan yang lurus."


Dah lihatkah sejauh dan seberapa jauhkah dirimu? Allah SWT berfirman, "Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampau batas terhadap diri mereka sendiri. Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang." - Surah Az Zumar, ayat 53.


Jangan menyerah sayang.. katakanlah dengan tekad, sebagaimana tabahnya Maryam ketika menghadapi fitnah.. "sedangkan aku bukanlah orang yang merasa kecewa dalam memohon kepadaMu." - Surah Maryam,19:4.


Akhir kata bukan yang terakhir kalinya aku berkata.. "TRUST doesn't come with a refill. Once it's gone, you probably won't get it back and if you do, it will never be the same and that's a fact."

Koleksi Aneka Kata-Kata Indah Dan Renungan Versi Bergambar

Berkata-kata indah dan bermadah helah memang agak mudah tetapi menzahirkan apa yang telah tertulis terkadang amat payah. Tulisan yang indah akan dikongsi oleh ramai orang dan menginspirasi banyak pihak. Dalam nukilan yang dipinjam, dan disiarkan semula dengan cara saya.. tiada lain yang diharapkan. Agar semuanya kembali indah dan kalian yang membaca motivasi dan renungan kata di atas mampu menterjemah kehidupan kalian di atas kanvas yang cantik lagi murni.

Salam motivasi, Aynora Nur

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.