Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2017/07/19

Siapakah Musuh Manusia Yang Paling Nyata?

Siapakah Musuh Manusia Yang Paling Nyata? Adakah hantu jembalang atau nafsu sendiri? Apakah perompak ataupun kejhatan dalam diri sendiri? Fikirkanlah.., saya pun sedang terfikir siapakah musuh manusia yang paling nyata? Ketakutan apakah yang buatkan kita tak boleh tidur malam dengan lena?

Jika anda ada ilmu, berkongsilah. Ilmu adalah harta yang boleh membawa kita kepada kebaikan yang nyata, jika kita berfikir dengan bijak. Agar dengan ilmu yang ada kita boleh mencari siapakah musuh manusia yang paling nyata.

Kata ustaz, "Janganlah merasakan diri kita orang yang paling menyumbang dalam agama tetapi rasalah betapa diri kita amat bertuah kerana Allah beri kesempatan berada dikalangan orang yang menyumbang untuk agama. Jangan sebab perbalahan kita dengan 'orang tu' atau 'orang ni' menutup pintu kebajikan yang sebelum ini kita buat dan kita istiqomah buat.  'Orang ada agama' perlu bertindak pandai. Usah kita pula yang bertindak umpama orang yang tiada agama."

Siapakah Musuh Manusia Yang Paling Nyata?

Siapakah Musuh Manusia Yang Paling Nyata?


1. MUSUH YANG NYATA

Firman Allah SWT :
إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ
[Surat Yusuf 5]
‎Terjemahan:
"Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia."

Musuh manusia yang utama adalah syaitan. Berbagai macam cara didilakukan oleh syaitan untuk menjerumuskan manusia ke dalam kebathilan dan menghalangi manusia dari al haq (kebenaran). Dan syaitan selalu berjaya menjadikan manusia sebagai pengikutnya. Hanya orang-orang ikhlas dalam ibadahnya yang selamat dari godaan dan tipu daya syaitan. Hanya orang-orang beriman yang mampu menjadikan syaitan sebagai musuhnya. Semoga Allah menjadikan kita termasuk orang-orang beriman yang ikhlas dalam beribadah kepada Allah SWT.

2. ANCAMAN ALLAH TERHADAP MEREKA YANG GEMAR MELAKUKAN DOSA DENGAN NERAKA JAHANNAM.

Firman Allah SWT :

وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
[Surat Hud 119]
‎Terjemahan :
"Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)."

3. ALLAH BESERTA ORANG ORANG YANG MEMELIHARA DIRI DARIPADA KEJAHATAN

Firman Allah SWT :
وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
[Surat Al-Baqarah 194]
‎Terjemahan :
"dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa."

4. BERSABARLAH DALAM MENGERJAKAN SETIAP SURUHAN ALLAH

Firman Allah SWT :
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
[Surat Hud 115]
‎Terjemahan :
"Dan sabarlah (wahai Muhammad, engkau dan umatmu, dalam mengerjakan suruhan Allah), kerana sesungguhnya Allah tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan"

"Ketahuilah bahawa kematian itu tidak dapat dihidu kedatangannya walaupun berakhirnya kepekatan waktu malam."

Ya. Begitulah. Musuh yang nyata bagi manusia adalah SYAITAN. Syaitan ada di mana-mana. Kerana ia tidak nampak, maka antara baik dan buruk, antara ikhlas dan riak.. duduk antaranya syaitan yang direjam! Jika kita berada di persimpangan dilema, beristigfarlah. Allah akan membantu mu membuat piihan.

Insyaa Allah. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.