Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2017/07/05

Cara Kenali Emas Putih, Emas 916 Dan Emas 750

Cara Jual Beli Emas Putih, Emas 916 Dan Emas 750. Minat dengan emas? Emas putih atau emas kuning? Macam mana nak bezakan mutu emas tersebut? Sebelum itu, kita ambil info tentang emas putih dan platinum dulu. Emas putih atau emas platinum ada dua mutu, satu 750 dan satu lagi 375 (suasa). Sebab itu harga dia bila nak jual balik murah sebab ikut mutu emas dia, lebih baik beli emas 916 perhiasan. Emas putih (750/ 375) tidak boleh bercampur dengan emas 916 kerana mutu emas dia, jadi tidak ada susut nilai jika terdapat saduran chrome di atas emas (dalam bahasa mudah cuma diwarnakan sahaja).

Paling penting bila nak beli emas kena tahu ketulenan emas tersebut.., 916 (22k), 835 (20k),750 (18k), 375 (9k)..

Warna apa pun tak kisah, tak menjadi masalah, kuning ke, putih ke, merah ke hitam ke.., yang penting ketulenan emas itu.

Kalau siapa-siapa beli emas ada chrome putih dalam masa 3 tahun saja bertahan lepas tu chorme itu akan hilang dan terus jadi kuning, harga sama aje... tak ada beza pun..

Sekarang ni, ramai yang ingat asalkan kuning aje emas 916, itu tak semestinya ya..

Cara Kenali Emas Putih, Emas 916 Dan Emas 750 


Cara Kenali Emas Putih, Emas 916 Dan Emas 750
Gambar hiasan
Sedikit ilmu tentang Emas putih atau Chrome. Ada yang pergi kedai emas, tunjuk gelang, ada chrome putih. Tauke kedai cakap, ini tak laku, kita ambil murah-murah je, kalau jual tempat lain, orang tak ambil dah..."

1. Sepatutnye emas yang ada calit putih itu sama juga harganya. Melainkan kalau ada batu/ permata baru asingkan. Timbang emas sahaja

2. Yang calit-calit putih itu sebenarnya chrome. Bukan emas putih.

3. Chrome adalah saduran cat ke atas emas

4. Tukang emas letak chrome pada barang kemas untuk bagi nampak cantik & up to date. Bila sampai masa.., hilang cat chrome dan kembali kepada warna emas asal

5. Ramai orang silap faham kalau barang kemas yang ada chrome tu, bila nak jual semula tak laku

6. Ramai jugak yang beranggapan barang kemas yang ada chrome itu lebih mahal dari yang tak ada chrome. Sepatutnya sama saja.

7. Emas putih pulak adalah emas yang mengalami proses pelunturan atau 'bleaching'

8. Emas putih dicampurkan dengan logam Nikel untuk nampak seperti platinum. Emas putih lebih murah berbanding platinum sebab platinum perlukan suhu yang tinggi untuk leburkannya.

9. Kualiti emas putih adalah 17K dan harga lebih rendah berbanding emas biasa. Emas putih tak sesuai untuk dibuat pelaburan kerana kadar spread boleh capai 70% bila dijual semula. Emas putih hanya sesuai sebagai perhiasan dan kenang-kenangan.

10. Isu emas kemik & calar tak diterima pun sama juga. Kononnya tak laku & mereka ambil murah. Padahal nanti akan dipatahkan & dileburkan juga

Sebab itu ilmu penting. Bila kita ada ilmu tidak akan senang ditipu & dimanipulasi pihak lain.

Jom sama-sama kita sebarkan info ini. Wujudkan masyarakat celik emas di kalangan kita.

##Perkongsian dari FACEBOOK

Mengapa Lelaki Haram Pakai Emas?

Pemakaian emas oleh golongan lelaki boleh menyebabkan penyakit Alzheimer. Emas bersifat atom yang mampu menembus ke dalam kulit dan masuk ke dalam darah manusia.

Dan jika lelaki mengenakan emas dalam jumlah tertentu dan dalam jangka waktu yang lama, maka kesan yang ditimbulkan iaitu di dalam darah dan air kencing akan mengandungi atom emas dalam peratus yang melebihi had dan apabila ini terjadi, maka akan mengakibatkan penyakit Alzheimer. Alzheimer adalah suatu penyakit dimana orang tersebut kehilangan semua kemampuan mental dan fizikal serta menyebabkanya kembali seperti anak kecil. Alzheimer bukan penuaan normal, tetapi merupakan penuaan paksaan atau terpaksa.

Wanita tidak menderita masalah ini kerana setiap bulan, partikel berbahaya tersebut keluar dari tubuh wanita melalui keuzuran (haid).

Selamat membaca. Semoga info tentang emas dan perbezaannya antara satu sama lain memberikan kita pengetahuan tentangnya. Lain kali bila orang bercakap tentang emas, ada ilmu yang boleh kita sesuaikan.

2 comments:

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.