Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2017/05/01

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al Kabiir

Berdoa Dengan Asmaul Husnaa | Al-Kabiir. Al- Kabiir maksudnya Dialah Dzat Yang Maha Besar.. Tiada yang lebih besar dan lebih agung melainkan Dia. Al-Kabir adalah Yang memiliki Kebesaran. Al-Kabir adalah sempurna Dzat-Nya dan sempurna Wujud-Nya.


Sesungguhnya Dia-lah Allah, Tuhan yang memiliki kebesaran dan kekuatan dalam menyempurnakan permohonan hambanya.

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al Kabiir

Digalakkan berdoa dengan asmaul husnaa dan berdoalah dengan ikhlas serta merendah diri serta mengikut sunnah yang diajarkan. Insyaa Allah doa-doa kita dimakbulkan. Nama-nama Allah yang 99 adalah nama yang mulia dan menunjukkan Allah SWT berkuasa atas sesuatu mengikut nama-namanya yang mulia itu.

“Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai Asmaul Husna (nama-nama yang baik).” – (Al-Quran, Surah Thaa-Haa : 8)

Apabila kita menyebut atau berdoa dengan asmaul husnaa, ia mempunyai pengaruh dan manfaat yang amat besar dan hebat sekali bagi pekerjaan yang sedang kita lakukan. Itulah sebabnya kita digalakkan berdoa dengan al asmaul husnaa ini.

Cara-Cara berdoa dengan asmaul husnaa | Al-Kabiir


1) Baca ayat kalimah di bawah ini terlebih dahulu:

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al 'Aliy
2) Kemudian baru di baca asmaul husnaa yang berikut:


Yaa Kabiiru  = 1000 kali 


Ertinya : Dialah Dzat Yang Maha Besar martabatnya. Dia pasti membalas tiap pujian dan sanjungan atau ibadat manusia yang ditujukan kepadaNya.

a) Bagi orang yang dilucutkan jawatannya, tanpa sebab apapun atau kerana fitnah, maka agar dikembalikan kepada jawatannya semula, bacalah Ya Kabiiru 1000 kali, sebagai pengaduan kepada Allah selama 7 hari berturut-turut. Lakukanlah dalam keadaan suci dari hadas dan najis. Lakukan selesai solat hajat atau tahajjud (solat malam).

3) Kemudian setelah selesai membaca asmaul husnaa di atas, lalu teruskan membaca kalimah seperti di bawah ini:

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al 'Aliy


4) Akhir sekali berdoalah untuk perkara yang dihajati dengan penuh keyakinan, khusyuk dan tawadduk hanya kepada Allah. Allah Maha Mendengar doa hamba-hambaNya. Lakukan dengan penuh pengharapan dan keyakinan.

Berserahlah kepadaNya, bersabar menunggu doa-doa kita dimakbulkan. Pada masa yang tepat. Jangan pernah jemu memohon kepada Allah. Orang yang banyak berdoa adalah orang yang paling bijak. Fikirkanlah...

Semoga bermanfaat.

Rujukan:

1. Himpunan ayat-ayat al-Quran dan Khasiat Bismillah, Surah al-Fatihah, ayatul Kursi, Surah al-Ikhlas dan Surah al-Qadr & Asmaul Husnaa - Muhfudli Sahli

2. Shafiqolbu.wordpress.com 

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.