Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul

Cara mudah tajamkan mata pisau. Dah lah mudah tapi murah. Guna benda-benda kat dapur je, semuanya sedia ada. Jangan risau dan stress ya bila mata pisau agakk tumpul bila nak guna.. hehe
Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul. Petua orang dapur ni ada macam-macam dan semuanya mudah belaka. Cara nak dikongsikan nanti bukan saja sesuai untuk tajamkan mata pisau, nak tajamkan mata gunting pun boleh. Cubalah..

Inilah cara yang digunakan oleh ibu saya dulu sewaktu buat kerja kat dapur. Bila pisau tumpul aje, mesti panggil ibu tersayang. Kita orang bukannya tak pandai nak buat,  tapi seni mengasah ibu kita lebih power.. kan..


Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul


Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul

1. Asah pada cermin tingkap (tingkap kaca). Asah hingga mata pisau jadi berkilat. Bila dah tajam cuba gunakan dan lihat hasilnya.

2. Boleh juga asah mata pisau pada tepi atau belakang lesung batu. Basahkan mata pisau dengan air dan asahkan hingga mata pisau kembali tajam. Cuci pisau selepas di asah takut kotoran pada lesung batu melekat pada mata pisau. Test dan lihat hasilnya, mata pisau kembali tajam.

Itulah cara mudah nak asah mata pisau supaya lebih tajam. Mudah aje kan? Jika anda ada cara lain, boleh kongsikan di ruangan komen ya.

Terima kasih.

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.