Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2017/03/23

Mutiara Kata Tarbiyah Diri Sendiri

Tarbiyah Diri Jadi Muslim Cemerlang. Bila dah lama terbiasa dengan sesuatu yang salah, kita jadi leka dan liat untuk kembali ke jalan yang betul. Sebab itu kena selalu ditarbiyah agar ingatan tentang sesuatu yang harus dijalani dengan betul, mesti dibetulkan. Hidup mesti selalu diingatkan, ingat mengingati dan saling memberikan pesanan. Begitulah Allah selalu pesan dalam firmannya, Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar.



Tarbiyah merupakan proses pembelajaran yang terus menerus, dalam hal ini adalah pendidikan yang berkesinambungan dan pendidikan seumur hidup. Dengan pendidikan yang seumur hidup inilah maka tarbiyah harus diiringi dengan kekuatan untuk mempertahankannya, sehingga tidak menjadi surut di akhirnya.

Mutiara Kata Tarbiyah Diri Sendiri 


Saya kongsikan koleksi tarbiyah sentap yang selalu boleh dijadikan kekuatan untuk berubah di jalan yang lurus. Kembali ke jalan yang benar.




1. Tiap ujian yang Allah hantarkan, dibaliknya tersisip jua kiriman sebuah kekuatan. Sekali Allah menguji, sekali itu kita bangkit menjadi lebih teguh. Sekali lagi Allah menduga, maka sekali lagi juga kita menjadi hamba yang lebih luar biasa sabarnya.




2. Jadilah hidup seperti kunang-kunang, yang menerangi kegelapan dengan sedikit cahayanya. Bukan seperti kalkatu, yang sepanjang hidupnya bergantung pada cahaya lampu.


3. Setiap kali perasaan putus asa mengetuk pintu hatimu, bukalah kitab Allah, dan hayatilah firmannya,
"Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kenudahan. Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kemudahan. Al-insyirah: ayat 5 - 6"



4. Kalau kamu tersungkur dalam perjalanan menuju kebenaran, bangkitlah semula. Mulakan kembali, istiqamah di jalanNya. Jatuh bangun adalah lumrah sebuah perjuangan. Percayalah, disebalik kesedihan ada kebahagiaan menanti. Selepas hujan yang lebat pasti akan timbul pelangi sesudah itu. Itulah falsafahnya. Semua akan indah pada akhirnya.

Tarbiyahkan diri sendiri dengan kata-kata motivasi orang yang berjaya di luar sana. Tarbiyahkan perjalanan hidup dengan kebenaran walau pahit sekalipun.

Tarbiyah diri sendiri sebelum anda mentarbiyahkan orang lain. Itulah cantiknya kehidupan dalam islam. Sederhana tetapi indah.

Insyaa Allah.

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.