Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2017/01/27

Kenapa Sakit Kepala? Baca 9 Sebab Sakit Kepala Yang Perlu Anda Tahu

Kenapa sakit kepala? Apakah sebab dan puncanya? Kebelakangan ini admin mudah diserang sakit kepala, tapi tak tahu puncanya. Adakah mungkin kerana keadaan cuaca, atau faktor makanan, atau tekanan kerja? Apa yang pasti admin pun nak tahu punca sakit kepala.

Kalau dulu ketika buat MBA selalu juga kena migrain, lepas kelas aje terus pengsan tak sedar diri, tertidur sebab ambil panadol. Habis saja MBA, hilang pulak migrain ni. Alhamdulillah.., tapi sejak masuk tahun baru kena pula sindrom sakit kepala, tapi taklah seteruk migrain.

Mari baca penemuan admin berkenaan sebab dan punca sakit kepala yang banyak dihidapi oleh masyarakat kita masakini.

Kenapa Sakit Kepala? Ketahui Puncanya


1. Penyebab Sakit Kepala Cluster 


Sakit kepala jenis cluster ini menyebabkan rasa sakit yang benar-benar menyeksa pada bahagian kepala dan satu bahagian bola mata. Tanda-tanda sakit kepala kluster ini adalah keluar air mata secara berlebihan, baik mata pada bahagian kanan ataupun kiri. Jika sakit kepala cluster dibiarkan maka akan menular hingga wajah, leher, bahu, dan bahagian-bahagian atas lainnya.

Penyebab munculnya sakit kepala cluster dapat terjadi kerana adanya pelebaran pembuluh darah (dilatasi) pada bahagian saluran menuju ke otak dan wajah. Adanya pelebaran pembuluh darah ini dapat menyebabkan tekanan secara berlebihan pada bahagian saraf trigeminal, sehingga menimbulkan sensasi sakit kepala yang cukup luar biasa. Malangnya, munculnya pelebaran pembuluh darah tersebut hingga sekarang belum diketahui secara pasti.

Para penyelidik percaya bahawa penyebab sakit kepala cluster terjadi kerana adanya gangguan pada hipotalamus. Hipotalamus sendiri merupakan salah satu bahagian otak yang bertugas mengatur suhu tubuh, keseimbangan, tidur, dan pelepasan hormon dalam tubuh. Selain hipotalamus yang mengalami gangguan, sakit kepala ini juga disebabkan kerana adanya serotonin dan histamin yang dilepas secara tiba-tiba oleh tubuh.

Baca 9 Sebab Sakit Kepala Cluster Yang Anda Mesti Tahu


1. Cuaca yang tak menentu
2. Stres berlebihan
3. Hormon
4. Program diet yang tidak sesuai
5. Minuman berkafein
6. Terlambat makan
7. Kurang tidur
8. Terlalu banyak melakukan olahraga
9. Postur malas


Kenapa Sakit Kepala? Baca 9 Sebab Sakit Kepala Yang Perlu Anda Tahu

2. Penyebab Sakit Kepala Tegang (Tension)


Sakit kepala jenis tension (tegang) paling banyak dihidapi oleh masyarakat sekarang. Tanda-tanda sakit kepala akibat tension adalah rasa sakit ringan dan sederhana yang dirasai pada bahagian kepala, leher, dan belakang mata. Ada juga yang rasa sakit di sekitar mata.

Punca sakit kepala kerana tension adalah disebabkan ketegangan pada bahagian otot leher dan kepala. Aktiviti fizikal yang stress, faktor pemakanan juga mempengaruhi sakit kepala jenis tension. Tengok skrin komputer terlalu lama juga menjadi antara puncanya.

Faktor lain adalah:

- Terjadinya ketegangan pada bahagian otot mata
- Tubuh merasa lelah berlebihan
- Mengambil minuman-minuman beralkohol tinggi
- Terdapatnya
- Tubuh terserang fluk, batuk, dan pilek terlalu lama
- Konsumsi makanan berkafein tinggi
- Postur tubuh yang buruk
- Stres secara emosional
- Merokok secara berlebihan.

3. Penyebab Sakit Kepala Sebelah (Migrain) 


Migrain atau sakit kepala sebelah, biasanya muncul dengan gejala sakit kepala berdenyut-denyut hanya pada bahagian sisi kepala saja. Sayangnya penyebab sakit kepala sebelah ini belum diketahui hingga kini. Namun beberapa ilmuwan dan pakar menyatakan bahawa sakit kepala ini disebabkan adanya masalah pembuluh darah dan masalah sistem saraf pusat (otak).

Meskipun sekarang ini penyelidikan belum terbukti, para penyelidik beranggapan sakit kepala jenis migrain disebabkan perkara berikut:

- Kadar serotonin yang rendah (serotonin merupakan sebuah neurotransmiter yang mampu mengawal suasana hati, tidur, dan nafsu makan kita)

- Kekurangan magnesium. Kandungan ini sangat berguna untuk mengatur sistem saraf pusat (otak)

- Neuropeptida, merupakan zat protein yang kecil dan mampu menghalang munculnya peradangan nyeri pada bahagian kepala.

- Terjadinya fruktasi hormon pada bahagian tubuh. Ini biasanya muncul pada hormon estrogen ketika seorang wanita mengalami menstruasi (haid).

- Adanya peradangan pada bahagian saraf rahang atas. Saraf ini termasuk ke dalam cabang saraf trigeminal yang berguna untuk mengawal sensasi antara mulut dan hidung.

Selain penyebab-penyebab sakit kepala sebelah diatas, ada juga faktor penyebab yang ringan sakit kepala migrain/sebelah tersebut. antara lain seperti:

- Keadaan stress dan emosional yang selalu memuncak
- Kelaparan/ lewat makan dan dehidrasi
- Perubahan pola tidur secara tidak wajar (kurang tidur atau kelebihan tidur)
- Pancaran cahaya yang terang, termasuk cahaya matahari secara langsung
- Suara keras yang dapat membuat geg%%endang bergetar
- Bau-bauan yang menyengat. Mulai dari parfum, cologne, dan durian.
- Aktiviti fizikal secara berlebihan, seperti bekerja lewat masa, angkat beban berlebihan, olahraga berlebih, hubungan suami isteri, dan lainnya.

Penutup


Sakit kepala ada 3 jenis dan terdapat banyak sebab mengapa terjadinya sakit kepala. Kebanyakan sakit kepala menyerang mangsa yang stress dan salah makan. Oleh itu, jagalah pemakanan anda dan kurangkan stress dengan memahami ilmu psikologi yang boleh kawal sakit kepala.

Sumber:

»» Facebook

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.