Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2016/12/31

Resepi Terung Goreng Masak Berlada

Resepi Terung Goreng Masak Berlada. Resepi yang nak dikongsikan kali ini berasaskan sayur terung. Terung yang mana satu? Terung ungu tu, haha.., macam-macam resepi boleh dibuat. Biasanya orang masak pajeri, masak lemak ikan masin, goreng sambal dan banyak lagi.

Cakap tentang terung, ia ada beberapa jenis. Ada terung pipit, ada terung bulat, terung telunjuk, terung bulu, terung putih dan banyak lagi.





Resepi Terung Goreng Masak Berlada 


Sumber: Google
Resepi terung goreng masak berlada ni sedap sangat. Admin tak pernah jemu masak seminggu sekali, lagipun nak buat pun mudah aje. Tapi kena hati-hati sikit pilih terung tu, takut ada yang dah berulat di dalam. Dari luar memang nampak elok. Nak pilih yang ok, memang kena tengok betul-betul. Resepi asal saya ambil dari blog kak Nita.

Bahan-bahan:


1 biji terung panjang (size agak besar)
6 biji cili merah (dibuang bijinya)
6 biji cili padi
1 labu bwg besar
2 ulas bawang putih
belacan sebesar ibu jari
air asam jawa
gula dan garam secukup rasa
Minyak masak 




Cara menyediakan terung goreng masak berlada


1. Terung di potong setebal 1 inci dan digoreng sehingga sedikit kekuningan.Ketepikan sebentar.

2. Cili merah , cili padi , bawang besar , bawang putih , belacan dikisar kasar (jangan halus sangat)

3. Tumiskan bahan kisaran itu sampai wangi.

4. Masukkkan air asam jawa secukupnya.

5. Perisakan dgn garam dam gula. kacau hingga masak dan sedikit kering.

6. Siap dan tuangkan ke atas terung digoreng tadi.


Lazada Malaysia

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.