Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al Haliim

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al-Haliim. Al-Haliim maksudnya Maha Penyabar/ Maha Penyantun/ Maha Penghamba, iaitu yang tidak tergesa-gesa melakukan kemarahan dan tidak pula gelojoh memberikan seksaan.

Digalakkan berdoa dengan asmaul husnaa dan berdoalah dengan ikhlas serta merendah diri serta mengikut sunnah yang diajarkan. Insyaa Allah doa-doa kita dimakbulkan. Nama-nama Allah yang 99 adalah nama yang mulia dan menunjukkan Allah SWT berkuasa atas sesuatu mengikut nama-namanya yang mulia itu.


“Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai Asmaul Husna (nama-nama yang baik).” – (Al-Quran, Surah Thaa-Haa : 8)

Apabila kita menyebut atau berdoa dengan asmaul husnaa, ia mempunyai pengaruh dan manfaat yang amat besar dan hebat sekali bagi pekerjaan yang sedang kita lakukan. Itulah sebabnya kita digalakkan berdoa dengan al asmaul husnaa ini.

Cara-Cara berdoa dengan al asmaul husnaa | Al Haliimu


1) Baca ayat kalimah di bawah ini terlebih dahulu:

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al Haliim
2) Kemudian baru di baca asmaul husnaa yang berikut:


Ya Haliimu = 88 kali 


Ertinya : Maha Penyantun/ Maha Penyayang dan Penyabar/ Maha Penghamba. Ianya berkuasa, iaitu yang tidak tergesa-gesa melakukan kemarahan dan tidak pula gelojoh memberikan seksaan.

a) Dizikirkan ‘Ya Haliim’ sebanyak 88 kali selepas solat 5 waktu, bagi mereka yang mempunyai kedudukan dalam pemerintahan, syarikat atau apa saja, InsyaAllah dipastikan kedudukannya tidak akan dicabar atau diungkit-ungkit atau tergugat.

b) Apabila ‘Ya Haliim’ dibaca sesudah solat 5 waktu sebanyak 88 kali, InsyaAllah ia akan dipelihara dari pangkatnya, jabatan atau kedudukannya.

c) Jika dituliskan ‘Ya Haliim’ ( الحليم ) atas kertas dan rendamkan dalam air, setelah itu renjiskannya pada apa jua benda atau barangan, maka ‘barakah’ akan turun ke atasnya dan ianya terselamat daripada bencana.

d) Apabila seseorang menulis ‘Ya Haliim’ ( الحليم ) atas kertas, setelah itu menanamkannya ke dalam tanah di mana benih ditanam, InsyaAllah bahaya atau malapetaka tidak akan menimpa tanamannya.

3) Kemudian setelah selesai membaca asmaul husnaa di atas, lalu teruskan membaca kalimah seperti di bawah ini:

Berdoa Dengan Asmaul Husna | Al Haliim


4) Akhir sekali berdoalah untuk perkara yang dihajati dengan penuh keyakinan, khusyuk dan tawadduk hanya kepada Allah. Allah Maha Mendengar doa hamba-hambaNya. Lakukan dengan penuh pengharapan dan keyakinan.

Berserahlah kepadaNya, bersabar menunggu doa-doa kita dimakbulkan. Pada masa yang tepat. Jangan pernah jemu memohon kepada Allah. Orang yang banyak berdoa adalah orang yang paling bijak. Fikirkanlah...

Semoga bermanfaat.

Rujukan:

1. Himpunan ayat-ayat al-Quran dan Khasiat Bismillah, Surah al-Fatihah, ayatul Kursi, Surah al-Ikhlas dan Surah al-Qadr & Asmaul Husnaa - Muhfudli Sahli

2. Shafiqolbu.wordpress.com

1 comment:

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.