Info Rasa Dan Tips

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2016/12/19

10 Sebab Mengapa Doa Tidak Termakbul

10 Sebab Mengapa Doa Tidak Termakbul. Dahulu pada abad ke- 8 Masihi, hiduplah seorang ulama Sufi yang terkenal sangat alim. Kerana sangat tinggi ilmu agamanya, banyak ucapannya yang mengandungi mutiara hikmat.

Pada suatu hari, beliau berkunjung ke negeri Basrah dan setibanya di sana, beliau ditanya dari sebahagian besar penduduk negeri tersebut tentang sebab mengapa doanya tidak termakbul.

10 Sebab Mengapa Doa Tidak Termakbul

Jangan sombong kepada Allah. Bila kamu hendakkan sesuatu melalui doa-doamu, lakukanlah dahulu, ubahlah caramu, bersikap selayaknya dengan doa-doa yang kamu layangkan. Contohnya kamu minta kekayaan, tetapi sudahkah kamu memberi dahulu? Berilah dahulu, insyaa Allah.., kekayaan yang dimnita akan datang dari sudut yang tak disangka-sangka.

Kita hanya sekecil zarah, yang berteduh di bawah langit Allah, dan berpijak di tanah milik Allah. 
 

10 Sebab Mengapa Doa Tidak Termakbul


Ibrahim bin Adham memberikan penjelasan, bahawa antara sebab doa tidak terkabul adalah kerana:

1. Kamu akui mengenal Allah, namun hak- hak- Nya tidak kamu penuhi. Maksudnya setiap nikmat yang diberikan kepadamu, kamu tidak mau mensyukurinya, bahkan kamu ingkari adanya dan kamu lupakan Dia.

2. Kamu baca Al- Qur’an berulang kali, namun isi yang terkandung di dalamnya tidak kamu amalkan.

Maksudnya, Al- Qur’an hanya untuk bacaan belaka, dibuat hiasan di rumah dan untuk dipertandingkan. Tetapi isinya tidak dipelajari untuk diterapkan di dalam kehidupannya.

3. Kamu akui cinta Rasulullah SAW, namun nasihat- nasihatnya tidak kamu jalankan.

Maksudnya, beliau sering menunjukkan jalan yang lurus dan jalan yang sesat. Tetapi kebanyakan mereka menempuh jalan yang sesat.

4. Kamu akui syetan itu adalah musuh manusia yang nyata, namun kamu telah patuh kepadanya.

Maksudnya, manusia sering kali memperturutkan kehendak hawa nafsunya. Padahal yang demikian itu sama halnya dengan memperturutkan perilaku syaitan.

5. Kamu sering kali berdoa mohon dihindarkan dari seksa api neraka, namun kaku jerumuskan dirimu ke dalamnya dengan banyak berbuat dosa dan maksiat.

Maksudnya, manusia yang menginginkan dirinya terhindar dari seksa neraka maka hendaklah ia menjauhi perbuatan dosa. Sebab bila ia menjalani perbuatan dosa, maka sama halnya mencampakkan dirinya ke dalam neraka.

6. Kamu sering kali berdoa mohon supaya boleh masuk syurga, namun kamu tidak mahu beramal baik untuknya.

Maksudnya, semua manusia tentunya ingin hidup senang di syurga, tetapi kebanyakan mereka enggan berbuat baik untuk mendapatkan syurga itu.

7. Kamu percayai kematian itu pasti datang, namun kamu tidak mahu mempersiapkan diri menghadapi kematian.

Maksudnya, semua manusia telah menyedari bahawa hidup di dunia bersifat sementara, sedangkan hidup di akhirat itu kekal abadi. Tetapi kebanyakan mereka lupa akan hal itu, sehingga sering kali berbuat dosa.

8. Kamu sering sibuk mengurus aib orang lain, namun aibmu sendiri kamu lupakan.

9. Kamu makan rezeki dari pemberian Allah, namun kamu tidak mahu mensyukuri pemberian itu.

Maksudnya, kamu diberikan kesenangan, kekayaan tetapi kamu tidak bersyukur. Kamu tidak memberi balik kepada orang yang memerlukan.

10. Kamu kuburkan orang yang meninggal dunia, namun kamu tidak mahu mengambil pelajaran dari peristiwa itu.

Maksudnya, sebenarnya manusia bila menghantarkan jenazah ke kubur itu dapat mengambil pelajaran, bahawa hari ini aku yang menghantarkan, tetapi esok aku yang dihantarkan. Dari itu, aku harus mempersiapkan diri untuk menghadapi kematian dengan memperbanyak amal kebajikan.

Demikian di antara 10 macam sebab tertolaknya suatu doa menurut penjelasan Ibrahim bin Adham kepada orang- orang Basrah. Yang mana bila doa tidak mendapat pengabulan, maka janganlah menyalahkan Allah, melainkan semaklah diri kita sendiri, sudahkah kita berdoa dengan cara-cara dan adab berdoa yang telah dijelaskan seperti di atas?

Tuhan tidak akan mengingkari janji- Nya, sebagaimana tertulis dalam firman-Nya :

”... UD’ UUNII ASTAJIB LAKUM ...”

Ertinya :

”Berdoalah kamu kepada- Ku, nescaya Aku kabulkan doamu.” (Surat Al- Mukmin; ayat 60)

Begitulah sebab musabab mengapa doa tidak dimakbulkan oleh Allah SWT. Jika kita hendakkan sesuatu mengikut permohonan dan kehendak kita, kita mestilah berkelakuan dan mempersiapkan diri untuk menerima doa-doa kita dimakbulkan. Berbuat baik, Allah akan balas baik juga, berdoa mohon macam-macam.., maka kita kena lakukan dulu macam-macam suruhan Allah bersandarkan al Quran & hadis.

Doa adalah harapan...

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.